tisdag, juni 14, 2005

Tre veckor

Bara tre veckor kvar till semester. Känns behövligt då mitt senaste stämpelkort slutade på 260 arbetstimmar. Det är svårt att hålla ihop ett kök när man är underbemannad och all tid går åt att släcka eldar i köket och agera helt och hållet som kock, kökschefs rollen hinns inte alltid med och det är frustrerande. Logistik och inköp är minst lika viktigt som att servera bra mat och göra gästerna nöjda. Nu har förstärkning kommit och det känns skönt. Min roll som chef har börjat ta sin naturliga plats och jag har tid med allt det som jag förra månaden bara kunde drömma om. Inte för att jag inte tycker det är roligt att stå på en spis, det gör jag i alla fall varje kväll men att inte känna sig nöjd med det man gör är total frustration, i kubik dessutom. Stället är stort och vi har hela tiden många järn i elden. Skick hit, skick dit, uteservering, festvåning och luncher och på det möten, interna som externa. Trodde ett tag att jag skulle gå in i den berömda väggen men detta är ovanligt i mitt yrke och den dag även restaurangpersonal kan bli utbrända kommer nog en hel bransch behöva vikarier. Det är inte så mycket glam i restaurangvärlden som många tycks tro. Ett evigt slit och mest känner man sig som man bygger korthus hela dagarna och blåser ner dem när man ska hem för att nästa dag bygga upp dem igen. Men, matlagning är allt jag kan och i bland får jag för mig att jag är rätt så bra på det.

Semester kom!

Inga kommentarer: