fredag, januari 06, 2006

Fredstid

FREDSTID

I mörka tider, tider där vinden stjäl.
I dystra skuggor, skuggor likt ömkan.
Om ljusa handslag, om ärliga löften,
löften om trygghet, hopp och frid.

Där finns hoppet om nedgrävda yxor.
Om sköldar i dammiga bodar.
På städet smids plog, ej blankegg.
Där hörs skratt, ej gråt, där finns frid.

I tider av törst, tider av kyla,
finns hoppet som en glömd vän.
När stridens eko dött över nejden,
finns endast livet och en sista längtan till friheten.

Där dansar kärlek på grönskande äng.
Här möts blickar, blickar av förståelse.
I dagar av armod och nätter av sorg,
finns endast minnet av hoppet kvar.

Det är i detta land jag vill sova min eviga sömn.
Det är på dessa marker jag kan finna frid.
När hoppets himmel öppnats i den mörka natten,
kan jag finna min längtan och kärlek till slut.

Inga kommentarer: